Lead UX Designer (Design Thinking en UX metrics)
Eisen: - Relevante HBO+ of WO-opleiding, zoals Industrieel Ontwerpen of Communication & Multimedia Design - Minimaal 10 jaar ervaring, waarvan 3 tot 5 jaar in vergelijkbare rollen als UX design lead - Ervaring in (inhoudelijk) complexe domeinen en kennisintensieve applicatielandschappen bij enterprise organisaties - Ervaring in het begeleiden van organisatieonderdelen naar een hoger UX maturiteitsniveau - Ruime ervaring met senior stakeholdermanagement op strategisch niveau - Ruime kennis van en ervaring met Design Thinking en UX metrics - Goede Nederlandse taalkennis Wensen: - Lerende mindset, continu verbeteren van performance en bijhouden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van design - Proactieve en challengende mindset - Abstracte visies en systemen kunnen creëren - Help andere designers en leads met het creëren en valideren van de best mogelijke ervaring die waarde oplevert in het totaalplaatje van de digitale ervaring. Omschrijving: Wij zijn op zoek naar een Lead UX Designer (Design Thinking en UX metrics) voor een gave klus bij onze klant. De UX lead heeft een sleutelrol binnen het organisatieonderdeel. Binnen de huidige organisatie zijn we bezig met een pilot om UX naar een hoger niveau te tillen, waarbij je als UX lead moet kunnen overtuigen, pionieren en ondernemen. Je bent onderdeel van het chapter en ondersteunt het organisatieonderdeel op epic niveau en de UX designers binnen hetzelfde organisatieonderdeel met werkzaamheden en ontwerpkeuzes. Je ondersteunt de business bij het maken van de juiste keuzes door het perspectief van de eindgebruiker centraal te stellen. Binnen je organisatieonderdeel kom je te werken in het veranderteam en met kennis van tools en methodes en een heldere visie op UX neem je het veranderteam daarin mee. Je bent bezig met het aantonen van de toegevoegde waarde van UX design bij epic owners strategiehouders. Daarnaast draag je bij aan de sturing en doorvertaling van de epic’s voor het veranderteam in samenwerking met business en epic owners. Het is jouw taak om epic’s te valideren tijdens de discovery fase, zodat we zeker weten dat we met het juiste bezig zijn en de juiste investeringen doen. Je motiveert en helpt collega’s om de klantstrategie en klantgerichte werkwijze (design thinking) toe te passen. Ook ben je verantwoordelijk voor het koppelen van epic’s aan de operationele UX designers binnen je organisatieonderdeel. Je bedenkt en faciliteert workshops waarmee je verbeteringen kunt ontdekken/valideren die waarde toevoegen aan processen en diensten. Tot slot vertegenwoordig je het UX chapter binnen het organisatieonderdeel en volg je de voortgang/verbeteringen op producten en of diensten, en waar nodig stuur je bij.