Coördinator Major Incident (CMI)
Door de Wet DBA is deze opdracht alleen in te vullen door IT-professionals in loondienst (detachering). Eisen: - HBO werk- en denkniveau - Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Incident Coördinator - Minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring binnen grotere complexe IT omgevingen - Aantoonbare kennis van ITIL - Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van incidentmanagement - Bereidheid om consignatiediensten te draaien Wensen: - X aantal jaren werkervaring als Incident Coördinator - X aantal jaren ervaring binnen grotere complexe IT omgevingen - X aantal jaren ervaring op het gebied van incidentmanagement - Inhoudelijke kennis van het IT landschap binnen de Rijksoverheid - In bezit van een ITIL certificaat Omschrijving: De Coördinator Major Incidenten (CMI) heeft de regie bij het oplossen van grotere ICT-storingen. Het is cruciaal dat storingen tijdig en op de juiste wijze worden opgelost om stagnatie van het primaire proces, zoals de rechtspraak, te voorkomen. De CMI stelt concrete en heldere doelen en prioriteiten voor zichzelf en anderen om samen tot een goede en structurele oplossing te komen en de impact van de storing te beperken. De CMI stuurt de betrokken oplospartijen aan en zorgt voor onderlinge afstemming om de oorzaak van de storing te achterhalen en een oplossing aan te bieden. Daarnaast is de CMI verantwoordelijk voor de communicatie over de voortgang van het Major incident naar de afnemers van de betreffende dienst en het management van de afdeling Productie. Het signaleren van onderliggende oorzaken van grotere storingen vereist een sterk analyserend vermogen. Indien de oorzaak niet goed wordt doorgrond, kan er geen structurele oplossing in de infrastructuur worden ontwikkeld. De CMI moet het probleem scherp krijgen en dit toetsen bij anderen, zoals klanten en stakeholders. Een goed overzicht van de verschillende processen binnen de keten en de consequenties van aanpassingen of oplossingen voor de rechtspraak is essentieel. De CMI coördineert grote incidenten in de productieomgeving en bewaakt het CMI proces. De verantwoordelijkheden omvatten het nemen van de regie bij het oplossen van landelijke storingen, het faciliteren en coachen van het crisisteam en het communiceren met alle betrokken partijen. Ook is de CMI verantwoordelijk voor het certificatenproces, deelname aan taskforces en het bewaken van opvolging van verbeterpunten uit het RCA-proces. Documentatie van opgedane kennis en ervaring is eveneens een belangrijk aspect van de rol.