BCM consultant
Eisen: - Risicomanagement (moet blijken uit cv) - Business Analyse - Informatieanalyse - kennis en ervaring met Business Continuity Management (4 jaar) - Afgeronde opleiding op hbo/wo-niveau, bij voorkeur in IT, risicomanagement of bedrijfscontinuïteit. (2 jaar) Wensen: - Uitstekende schrijfvaardigheden en ervaring met beleids- en rapportagedocumenten. - Sterke analytische en coördinerende vaardigheden. - Kunnen schakelen van detail naar globaal en omgekeerd. - Zelfstandig kunnen werken. - Vermogen om onder druk te werken en stakeholders te overtuigen. Omschrijving: De BCM Consultant is verantwoordelijk voor het opstellen van de Business Continuity Plan (BCP) op hoofdproduct niveau en het inrichten van beheer hierop. De werkzaamheden moeten uitgevoerd worden in samenhang met de Disaster Recovery Plannen, inclusief draaiboeken (DRP), Tactisch Continuity Plan (TCP) en in samenwerking met het Strategisch Crisis Team en de DUO-brede BCM-coördinator. De consultant zal betrokken zijn bij de ontwikkeling en actualisatie van plannen, waarbij het opstellen, bijwerken en verbeteren van BCM-plannen centraal staat. Dit moet voldoen aan actuele kwaliteitsnormen en organisatierichtlijnen. Daarnaast is het belangrijk om mijlpalen en deadlines te definiëren voor periodieke herzieningen en updates. De coördinatie van continuïteitsplannen is ook een belangrijke taak, waarbij de BCP-, DRP-, TCP- en SCP-plannen geïntegreerd en afgestemd moeten worden. De consultant moet waarborgen dat de plannen elkaar aanvullen en dat afhankelijkheden tussen domeinen goed worden beheerd. Het identificeren en minimaliseren van risico’s die de continuïteit van ICT-diensten kunnen bedreigen, is cruciaal. In de uitvoerende rol zal de consultant samenwerken met de BCM Coordinator om BCM-beleid en rapportages vast te leggen en te bewaken. Dit omvat het opstellen en onderhouden van documenten over BCM, DRP, TCP en SCP, en het coördineren van voortgangsrapportages voor het management en andere stakeholders. De consultant moet ook deadlines en consistentie in rapportages bewaken en afstemmen met relevante afdelingen en externe partijen. Ervaring met BCM-softwaretools is vereist om de continuïteit van ICT-diensten efficiënt te waarborgen. Tot slot is het belangrijk om plannen periodiek te testen en evalueren, waarbij verbetermaatregelen worden geïmplementeerd op basis van evaluaties en risicoanalyses.