Verkenner Datagovernance

Openbaar Ministerie

Utrecht

Door de Wet DBA is deze opdracht alleen in te vullen door IT-professionals in loondienst (detachering).


Eisen:

  • De aangeboden kandidaat beschikt over de certificering(en) DAMA -en of DMBOK
  • De aangeboden kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met operationele datamanagementactiviteiten en/of business intelligence en/of datawarehousing
  • De aangeboden kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met relevante wet- en regelgeving in de praktijk zoals de AVG en/of BIO en/of ISO 27001/27002 en/of NIST
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met data architectuur, data modelleren, data governance en data quality
  • Deze opdracht is niet geschikt voor de inzet van een ZZP-er

Wensen:

  • De kandidaat heeft relevante kennis van en ervaring met verschillende datamanagementtools en –technologieën (zoals; Oracle Visualizer en/of PowerBI)
  • De kandidaat heeft relevante werkervaring met datagovernance in een complexe (overheids)organisatie
  • De kandidaat heeft aantoonbare relevante werkervaring met advisering op strategisch en/of tactisch niveau

Omschrijving:

Als Verkenner Datagovernance heb je de opdracht om met een advies en plan van aanpak te komen om datagovernance en gegevensmanagement organisatorisch bij het OM in te bedden. Je inventariseert de bestaande datagovernance en huidige besturing van gegevensmanagement op dit moment binnen het OM. Dit doe je in overleg met de diverse stakeholders op dit gebied, zoals collega’s binnen de CIO Office, kwartiermaker Compliance & Kwaliteitszorg, architecten IT-landschap en procesadviseurs van de directie ODI. Daarnaast breng je in kaart op welke wijze datagovernance kan aansluiten bij reeds bestaande governance binnen het OM en welke elementen hierbij vervolgens nog ontbreken. Hierbij hou je rekening met reeds genomen besluiten en lopende ontwikkelingen die impact hebben op de governance. Bij het opstellen van het advies en plan van aanpak is duidelijk dat je kennis hebt genomen van het eerdere inrichtingsvoorstel CDO en de handreiking organisatieinrichting gegevensmanagement vanuit J&V, maar hierbij kritisch hebt gekeken naar de toepasbaarheid binnen het OM. IVOM is begin 2022 opgericht als zelfstandig OM-onderdeel en versterkt, vernieuwt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening (IV) binnen het OM en met ketenpartners zoals de Rechtspraak en de Politie. Dit doet zij aan de hand van drie strategische pijlers: continuïteit, professionalisering en vernieuwing. Het Openbaar Ministerie wil concrete stappen zetten in datagedreven en informatie gestuurd werken. Voor het effectief beheren van data is zowel datagovernance (beleid, processen en organisatie) als gegevensmanagement (operationele processen en technieken) van belang.

Contactpersoon

Thorbjorn Geenen

Aanbieding

Registreer en beheer jouw aanbieding

Superman

Word vandaag nog een Superhero!

Registreer je direct en krijg toegang tot het grootste aanbod IT-opdrachten van Nederland. Profiteer van slimme tools, AI-ondersteuning en een vliegende boost voor jouw freelance carrière. Waar wacht je nog op?

Registreer nu en word Superhero